Klachtenreglement

Klachtenreglement

Het is mogelijk om een schriftelijke klacht in te dienen bij uw beschermingsbewindvoerder als u van mening bent dat uw financiële belangen niet op de juiste wijze zijn behartigt. Wij nemen klachten van onze cliënten serieus. Als organisatie hebben wij daarom een klachtenreglement. Hierin staat beschreven hoe wij omgaan met klachten. Ons doel is om wat wij voor u doen, steeds beter te doen.

Wij vragen u om uw ontevredenheid eerst te bespreken met uw bewindvoerder. Mocht u er samen niet uitkomen, gebruik dan onze klachtenprocedure.

 

Definities
In deze klachtenreglement zijn de volgende definities gebruikt:

  • Organisatie: De eenmanszaak ingeschreven in het handelsregister onder nummer 85017043, gedreven voor rekening en risico van mevrouw Neslihan Colkusu.
  • Bewindvoerder: De natuurlijke persoon die als zodanig bij beslissing van de kantonrechter is aangesteld.
  • Klacht: Geschil tussen bewindvoerder en de onder bewind gestelde die een beroep op deze regeling toekomt.
  • Klager: Een onder bewind gestelde over wie de organisatie tot bewindvoerder is benoemd.
 

Artikel 1 Toepasselijkheid
1.1 Deze klachtenreglement is van toepassing op het handelen en nalaten van een bewindvoerder ten aanzien van het uitvoeren van het bewind zoals bij beslissing van de kantonrechter uitgesproken.
1.2 Een beroep op deze klachtenreglement komt zowel de onder bewind gestelde toe die rechtstreeks wordt geraakt door het handelen en of nalaten van een bewindvoerder.


Artikel 2 Klachtrecht
Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend tot 6 maanden na de datum waarop de klacht is ontstaan. Een klacht bevat tenminste:

  • de naam en het adres van de klager;
  • de datum waarop de klacht is ontstaan;
  • een omschrijving van de klacht, de feiten en de gronden waarop de klacht berust en (indien van toepassing) bewijsstukken;
  • een ondertekening door de klager.

 
De klager vermeldt expliciet dat hij een klacht indient. Klachten kunnen worden ingediend via het postadres (Postbus 274, 5140 AG Waalwijk) of het mailadres (info@zayaconsultancy.nl) van de organisatie.

Indien aan bovenstaande vormvereisten niet wordt voldaan dan kan de klacht niet in behandeling worden genomen. De klager krijgt hiervan zo snel mogelijk, doch uiterlijk na 5 werkdagen, hiervan bericht.


Artikel 3 Afhandeling van klachten
3.1 De klager ontvangt binnen vijf dagen een ontvangstbevestiging. De bewindvoerder stelt binnen drie weken na bevestiging van de klacht een eerste standpunt op schrift. Vervolgens nodigt de bewindvoerder de klager uit voor een gesprek om de klacht toe te lichten.
3.2 Is de bewindvoerder van mening dat hij onvoldoende informatie heeft om de klacht behoorlijk af te handelen dan zendt de bewindvoerder daarvan bericht aan de klager. De termijnen als genoemd in lid 1 worden dan opgeschort.
3.3 Wanneer de bewindvoerder voornemens is om de klacht gegrond te verklaren dan zal de bewindvoerder al datgeen doen om negatieve effecten als gevolg van het handelen en of nalaten van de bewindvoerder binnen een redelijke termijn op te heffen.
3.4 Indien de klacht ongegrond is verklaard dan heeft de klager de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de kantonrechter.


Artikel 4 Doorzending naar kantonrechter
4.1 Is de klacht na behandeling door de bewindvoerder niet naar behoren opgelost? De bewindvoerder stuurt het dossier aan de toezichthoudend kantonrechter. De kantonrechter bepaalt vervolgens een zittingsdatum. 
4.2 Wanneer de klager zich reeds tot een ander klachtinstituut heeft gewend dan wordt de klacht zonder verdere behandeling doorgezonden naar de toezichthoudende kantonrechter. De kantonrechter bepaalt vervolgens een zittingsdatum. 


Artikel 5 Toepasselijk recht
5.1 Deze klachtenreglement is opgesteld onder toepasselijkheid van het Nederlands recht. Geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met deze klachtenreglement, worden bij uitsluiting voorgelegd aan de kantonrechter van de rechtbank die de beslissing tot onder bewindstelling heeft gegeven.
5.2 De bevoegdheid van de rechtbank in civielrechtelijke geschillen, worden naar de reguliere competenties van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering vastgesteld. 


Artikel 6 Archiefplicht
6.1 De bewindvoerder houdt een klachtdossier van iedere klager bij en bewaart deze voor de duur van zeven jaar. Na zeven jaar zendt de bewindvoerder het klachtdossier aan de klager.
6.2 Van iedere klacht houdt de bewindvoerder de status en wijze van afhandeling bij.


Artikel 7 Citeertitel en ingangsdatum
Dit Klachtenreglement treedt in werking op 1 januari 2024 en geldt voor onbepaalde tijd.